Featured Slider

viiikko 23


Innostuin loman kunniaksi haastamaan itseni miettimällä, voisinko liikkua muutenkin kuin juosten. Juoksua ei siis unohdeta, mutta kaikkea muuta liikuntaa on lisättävä, jotta kroppani vahvistuu kestämään myös juoksua paremmin. Viikolla 23 se onnistui ihan kiitettävästi omasta mielestäni.Kun nyt pitäisi muistella viikkoja takaperin tekemisiäni, en muista yhtään, kun ne eivät ole ylhäällä missään.. Yritetään kumminkin. =)


Melonnasta on tullut yksi suosikkilajeistani, sillä se treenaa ylävartaloa ja rentouttaa mieltä.


MAANANTAINA kävin melomassa noin 1,5 tuntia naisten melontamaanantairyhmässä. Tällä kertaa sää oli niin huono, että se oli pelottanut muut osallistujat pois. Kiersimme siis ohjaajan kanssa kahdestaan 8 km:n reitin huvilajuopaa pitkin ja ihailimme joen varrella olevia kesämökkejä ja ihmisten kesäviettptapoja. 

Pesistely on hauskaa joukkueliikuntaa yksilölajien vastapainoksi.


TIISTAINA pelasin illalla 40 min + tasavuoroin kuntopesistä ja alkuverryttelyineen se tekee noin tunnin kevyttä pelailua. Pelin jälkeen juoksin kotiin naapurikaupungin pelikentältä, joten juoksua tuli noin 10 km siihen päälle. Matkojen taittaminen juosten on hyvä tapa saada oma liikunta mahdutettua päivään. Nyt sitten juostiin pelistä pois kohti iltasatua ja lastennukuttamista.


Rullistelusta on tullut myös yksi lempparini.

KESKIVIIKKONA kaivoin esille vanhat rullaluistimet esille ja päätin ottaa jotain juoksua korvaavaa lajia mukaan liikuntaan. Rullaluistelu soveltuu juoksulenkin korvaajaksi hyvin, sillä jalat eivät iskutuksesta kärsi mutta kroppaa saa halutessaan käyttää tehokkaasti mukana. Ensimmäisen lenkin taitoin niin, että minä rullistelin ja tyttäreni Napero pyöräili mummolaan hoitoon. Sen jälkeen jatkoin rullistelua yksin noin 13 km ja menin hakemaan Naperon mummolasta (en muista sisältyikö tähän kahvittelu väliin.. ) ja rullistelimme/pyöräilimme kotiin. Minulle tuli rullistelua yhteensä 20 km ja Napero pyöräili 7km. Hyvä me! 



Kesä + pesäpallo = kesäpallo eli kesis

TORSTAINA liikuntana oli tunnin kuntopesistely eli alkuverryttelyt sekä 40 minuutin peli. Olin suunnitellut juoksevani tästäkin pelistä pois, mutta aikataulusyistä se ei onnistunutkaan.


Juoksu on oma juttunsa, sitä ei voi selittää eikä oikein haastaa, vaikka yrittää aina voi.. ;)

PERJANTAINA lapset oli viety mummolaan autolla ja lupasin hakea tyttäreni sieltä pois rullistellen. Kävin koiran kanssa juoksemassa noin 4 km pienen lenkin ja sen jälkeen lähdin rullistellen hakemaan Naperoa. Rullistelua tuli yhteensä 7km. 

LAUANTAINA taisi olla ihan lepopäivä vai kävinkö mä kuitenkin juoksemassa kaverin kanssa 10km.. En yhtään muista. APua! =)

SUNNUNTAINA oli lepopäivä, koska olin mielestäni liikkunut hyvin ja monipuolisesti koko viikon. Illalla lähdimme ajelemaan kohti lentokenttää ja edessä olisi viikon loma Turkin auringon alla. 

Viikko 23 oli mielestäni erittäin onnistunut 1,5 h melontaa , 2 h pesistelyä, 27 km rullistelua ja 24 km juoksua. Voisihan niitä lajeja olla enemmänkin, mutta ehkä joku toinen viikko. =) Olen silti supertyytyväinen. =) Nyt vaan etsimään uusia tapoja liikkua vanhojen tuttujen rinnalle vaikkapa #LAJIKOKEILUHAASTE :n avulla. 

Liikunnan iloa - iloa liikkeestä - M













#lajikokeiluhaaste - Haasta itsesi ja kokeile uutta liikuntalajia!



Minun piti rueta kirjoittamaan siitä, miten saisin koukutettua itseni kokeilemaan itselleni oudompia lajeja. Mietin voisinko kenties ottaa osaa "100 lajia vuodessa haasteeseen" - se olisi kyllä superkoukuttava haaste. Löysin haasteen täältä. En välttämättä kannattaisiko ja ehtisinkö tutustua kaikkiin lajeihin vuodessa, luultavasti ehtisin, mutta pelkkä lajikokeilujen keräilykin olisi ehkä hauskaa. Sitten aloin pohtimaan, että mitä kaikkia lajeja olen kokeillut jo ja ajattelin kerätä pientä listaa. Halusin erottaa liikuntalajit, joita olen jo ainakin kerran koettanut jossakin muodossa ja löytää ne lajit, joita en ollenkaan ole kokeillut. Näistä osa on urheilulajeja, osa liikuntalajeja ja osa liikunta- tai kuntoilumuotoja ei siis välttämättä virallisia lajeja. Haluan kyllä kokeilla myös uudestaan mahdollisimman montaa lajia. Päätin aloittaa tyyliini sopivasti eri lajien aakkostamisella järjestykseen niihin lajeihin joita olen jo kokeillut ja niihin, joita en ole.


Uusi-vanha laji - rullaruistelu


Näihin olen jo tutustunut jossakin muotoa:

A - agility, ammunta
B - beachfutis ja biljardi
C - curling, cheerleading
D - darts
E - estejuoksu
F - frisbeegolf, futsal
G - golf
H - haavipallo, hiihto, hankifutis
I -
J - jousiammunta, judo, jääkiekko, jääpallo, jooga, juoksu
K- koripallo, käsipallo, köydenveto, kroketti, kaukalopallo, karate, keilailu, koiravaljakkoajelu, koirajuoksu, kirkkovenesoutu
L - laskettelu, lentopallo, leuanveto
M - maantiepyöräily,  muodostelmaluistelu, mölkky, maastopyöräily
N - nyrkkeily
O -
P - paini, painonnosto, petankki, pesäpallo, pikaluistelu, potkunyrkkeily, puuvenesoutu, pyöräsuunnistus, pingis, porrasjuoksu, polkujuoksu
Q-
R - rantalentopallo, ringette, rullaluistelu, rullahiihto
S -saappaanheitto, salibandy, squash, sulkapallo, suunnistus
T - taekwondo, taitoluistelu, tikanheitto, telinevoimistelu, tennis, tankotanssi
U - uinti, ultimate
V -vesipallo, vaellus
Y- yleisurheilu
Z -

Pyöräily




Näitä en ole kokeillut:

A - avantouinti, alamäkiluistelu, amerikkalainen jälkapallo, autourheilu
B - baceball, bumerangin heitto
C - crossfit
D - duathlon
E - esteratsastus, eukonkanto
F - futgolf
G -
H - hiihtosuunnistus, hurling, Han Man Do
I - ilmailu
J - joukkuevoimistelu, jujutsu, judo, jääpurjehdus
K -  kalliokiipeily, kelkkailu, kehonrakennus, kilpa-airobic, kenttäratsastus, kendo, koskimelonta, koirapyöräily, koirahiihto
L - lainelautailu, laskuvarjourheilu, leijahiihto, lumilautailu
M - maahockey, maalipallo, miekkailu, moottorikellkailu, moottoripyöräily, moottoriveneily, mäkihyppy
N -
O -
P - paintball, poolo, purjehdus
Q-
R -ratamelonta, ratapyöräily, ratsastus, raviurheilu, roller derby, rugby, rullakiekko, rullalautailu, rytminen voimistelu
S - seinäkiipeily, sisäsoutu, softball, sumopaini, suojalkapallo, sup-lautailu
T - taido, taitouinti, tanssiurheilu, telemark-hiihto, trampoliinivoimistelu, triathlon
U - uimahypyt, uppopallo
V -vuorikiipeily, vikellys, valjakkoajo, valjakkohiihto, verkkopallo
Y -yhdistetty
Z -


Kuva joukkueemme kuntopesispelistä parin vuoden takaa. =)

Yllätin itsenikin kun sain lopulta listattua 65 eri lajia, joita olen jo kokeillut ja kaikki kokeillut lajit eivät varmasti muistuneet mieleen ja osa liikuntalajeista varmasti unohtui listoilta, vaikka käytin apuna tätä =) . Ihmettelin, kuinka olen onnistunut jo hankkimaan melko laajan lajien kirjon, mutta osa lajitutustumisista on tullut hienosti omien lasten "siivellä". Kun tutustuttaa omia lapsiaan liikunnan ihmeelliseen maailmaan voi siinä samalla myös itse käydä kokeilemassa eri lajeja, hih. =) Itse sain myös lisää virikkeitä ja innostusta keväisistä GO EXPO-messuista, joissa lajeja vilisi silmissä. Nuo messut ovat oiva paikka päästä kokeilemaan uusia lajeja. 

Pieni lajikokeilija vauhdissa - aina isompiensa perässä kokeilemassa kaikkea uutta!





Kun keskustelin lapsieni kanssa eri lajeista ja liikkumisesta, niin he toivat hyvän näkökulman esiin. "-Entä jos mä olisin joutunut onnettomuuteen tai jos mulla ei ois jalkaa, miten minä sitten voisin liikkua?" Vastasin heille, että meidän vanhempien tehtävä olisi löytää heille keinot liikkua heille sopivalle tavalla ja silloin löysimme tämän  "Tie tähtiin"-videon, jonka näytin lapsille. Meillä jokaisella on oikeus liikkua ja kannustan jokaista meistä etsimään itselleen liikunnan ilon ja jakamaan sitä myös muille. Erittäin hyvänä esimerkkinä esteettömästä liikkumisesta toimii Vuoden urheilijaksi valittu Leo-Pekka tähti, joka harrastaa ainakin ratakelausta ja pyörätuolikoripalloa.


#LAJIKOKEILUHAASTE
Näin kesän kynnyksellä haastankin sinut rakas lukijani miettimään ja muistelemaan kaikkia kokeilemiasi lajeja ja ainakin tiedostamaan lajeja, joita et ole kokeillut. Haastan sinut tutustumaan ja kokeilemaan YHTEEN uuteen lajiin ja tekemään siitä postauksen meille muille luettavaksi. Jos sinulla omaa blogia voit joko kirjoittaa kokemuksestasi kommenttipostiini tai voit myös lähettää kirjoituksen ja kuvia minulle sähköpostilla niin julkaisen lajikokeilusi "vierailijan kirjoituksena". Tulkaa myös linkittämään omat lajikokeilupostauksenne tänne kommentteihin, niin pääsen mukaanne uusiin lajeihin. 
Liikunnan iloa kaikille ja mukavaa viikonloppua! 


Melonnan viehätys


Maanantaina oli satanut lähes koko päivän ja mietin pitkään, lähdenkö illalla olevaan naisten malontaan. Muistelin viime vuodelta, että vaikka meillä olisi satanut ei Melamajavien vajalla välttämättä sada, vaikka ilma kotoa lähtiessä olisi harmaa ja sateinen. Niinpä lähdin maanantai-iltana ensimmäistä kertaa tänä vuonna melomaan ja toteuttamaan tätä monipuolisempaa liikuntasuunnitelmaani.


Tämä hieman samea kuva on otettu vesitiiviin puhelinpussin läpi.. =)


Minun lisäkseni paikalle ei ollut uskaltautunut muita melojia, joten päätimme lähteä ohjaajan kanssa kiertämään vähän normaalia pienemmän lenkin. Varusteiden valinnan jälkeen, kävin vaihtamassa vielä hieman paksumman takin päälle, koska ilma vaikutti viileämmältä. Turhaan, päästessämme melomaan ilma selkeni ja muuttuin kirkkaaksi ja erittäin hyväksi melontakeliksi. Itse kärsin vielä siitepölyä ja heinäallergioista, joten sateen jälkeinen ilma on raikasta hengittää.


Jokimaisemaa.

Melominen on todella helppo liikuntamuoto, varsinkin ulkoilu- ja retkeilymielessä, kilpamelonta on tietysti asia erikseen. Olen huomannut, että melominen tekee erittäin hyvää niska- ja hartiaseudun lihaksille ja rentouttaa niitä. Meloessa joen suistoissa ja on parasta rentoutusta. Linnut laulavat ja maisemat ovat kauniita. Maanantaisen melontaretken aikana bongasin ainakin västärikin, haarapääskyn, merilokin, sorsia ja harmaahaikaran. Rentukat kukkivat joen rannassa ja puut olivat jo täydessä lehdessä. Kesäillan raikkauden pystyi aistimaan. =) Meloimme kahdeksan kilometrin lenkin ja odotan jo innolla seuraavaa melontakertaa.


Uskaltaudu kokeilemaan melomista, se yllättää varmasti positiivisesti!

Yritän suostutella ystäviäni ja tuttuja kokeilemaan melontaa ainakin kerran eli antamaan lajille mahdollisuuden. Monet pelkäävät kaatuvansa ja joutuvansa veden varaan, mutta niin ei tosiasiassa käy. Meille aloittelijoille annetaan tukevat kanootit ja ohjaajat auttavat ja opastavat niin kauan kuin tarvetta. Tälläisillä yhteismelontailloissa on aina ohjaaja mukana, ja hän opastaa kanootin valinnassa, sen valmistelussa, melojen ja pelastusliivin valinnassa jne. Vedessä opetellaan kääntämään kanoottia, ennen kuin lähdemme melomaan. Joessa melominen on helppoa, koska virtaukset ovat heikkoja. Kerran minun aikanani joessa oli pientä aallokkoa ja silloin melominen oli tietysti raskaampaa. Meressä meloessa tarvitaan jo parempia elomis- ja pelastautumistaitoja. Kun lopulta olette uskaltautuneet melomaan kerran jos toisenkin ja saaneet melontakärpäsen pureman, voitte etsiä lähintä melontaseuran tarjoamaa peruskurssia, joissa opetetaan palastautumistaitoja ja melontatekniikoita. Itse yritän seuravaaksi löytää itseni melonnan peruskurssille, jonka jälkeen voin uskaltautua pidemille melontaretkille mukaan. 

Oman melontaseurasi voit löytää täältä . Suosittelen kokeilemaan! 

Onko teissä lukijoissa muita melonnasta innostuneita, tai jo vanhojankin konkareita? Saa ilmoittautua ja kertoa omista melontakokemuksistaan ja -retkistään. =) 

Mukavaa perjantaita kaikille!